Produkcja przyrostowa dla Branży Lotniczej

Berlin, kwiecień 2018 r. – Szybka produkcja części do zastosowań lotniczych, drukowanie 3D części metalowych.

W ramach projektu „Regis”, finansowanego przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii Niemiec, Airbus pracuje nad produkcją części lotniczych. GEFERTEC został wybrany do współpracy nad technologią 3DMP®, która pozwala na szybką i opłacalną produkcję większych części. Nowa metoda opiera się na wcześniej  wypróbowanym i sprawdzonym procesie spawania łukiem elektrycznym. Część w kształcie siatki tworzona jest krok po kroku za pomocą warstw napawanych na siebie. Technologia ta posiada wiele zalet. Projekt „Regis” ma na celu przełamać geometryczne ograniczenia przez zastosowanie druku 3D elementów metalowych – GEFERTEC, oferuje jako alternatywę metody spawania łukowego z drutu o wysokich wydajnościach produkcyjnych aż do 650 cm3 / h. W porównaniu ze standardową produkcją przewiduje się zmniejszenie kosztów o 50%. “Airbus wierzy, że oparte głównie na technologii bazującej na drucie spawalniczym, wysokowydajne metody produkcji cześci, takie jak technologia 3DMP firmy GEFERTEC, zapewniają ogromne redukcje kosztów i zasobów w przemyśle lotniczym. Wraz z naszym zespołem Regis pracujemy nad całym tym procesem.” – tłumaczy  Dr Jens Telgkamp, kierownik ds. Badań produkcji warstw addytywnych i  Technologii (zespół ESCRNA) z Airbus Operations GmbH.

Poczatek projektu

Pierwszy etap projektu koncentruje się na rozwoju za pomocą  materiałów tytanowych. Tytanowe części średniej wielkości mają największy potencjał oszczędnościowy, ponieważ część surowca zamienianego na wióry może wynosić do nawet 90% przy konwencjonalnym procesie produkcyjnym. W drugiej fazie projektu partnerzy koncentrują się na materiałach aluminiowych, co powinno umożliwić korzystanie z  nowych metod budowy części lotniczych. Szczególny charakter projektu „Regis” polega na integracji wszystkich partnerów, na pełnym łańcuchu produkcji. Takie podejście z powodzeniem zostało wykorzystane już w poprzednich projektach.

Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) wspiera projekty badawcze i technologiczne dla cywilnego przemysłu lotniczego w Niemczech w ramach programu “Luftfahrtforschungsprogramm” (LuFo V). Środek dofinansowania zorientowany jest głównie na strategicznym programie badań (SRIA) ACARE i strategii lotniczej rządu federalnego. Celem BMWi jest zrównoważony, ekonomiczny i wydajny system transportu lotniczego w przyszłości. Następujący partnerzy przyczyniają się do projektu Regis: 

  • Airbus, Brema
  • BIAS – Bremer Institut für angewandte Strahltechnik, Bremen
  • PAG – Premium Aerotec Group, Augsburg
  • GEFERTEC – Generative Fertigungstechnik, Berlin
  • IWT – Leibniz-Institut für Werkstofforientierte Technologien, Bremen
  • Fraunhofer IAPT – Fraunhofer-Einrichtung für Additive Produktionstechnologien IAPT, Hamburg

Przykładowy element tytanowy o masie 2,1 kg. Część o kształcie zbliżonym do finalnego wyrobu wydrukowano w czasie 45 minut za pomocą metody 3DMP®.

Kilka słów o GEFERTEC GmbH

GEFERTEC wynalazł innowacyjną metodę 3DMP® w ramach przyrostowego wytwarzania części metalowych oferującą zupełnie nowe możliwości. Firma jako pierwsza oferuje nowoczesne maszyny CNC oparte na tej technologii.

GEFERTEC należy do berlińskiej firmy Scanconic Group, która zatrudnia około 250 pracowników i osiąga obroty w przybliżonej wysokości 45 milionów euro.

Adres internetowy przedsiębiorstwa to: www.gefertec.de

ISOTEK Spółka z o.o.
ul. Św. Szczepana 57
61-465 Poznań

T: +48 61 835 08 50
isotek@isotek.com.pl

NIP: PL 7821595788
REGON: 630753045
KRS: 0000001557
BDO: 000032670

Kapitał zakładowy: 120 000,00 zł

Bank: BNP Paribas Bank Polska S.A.
SWIFT: PPABPLPK
Konto PLN:
PL30 1750 1019 0000 0000 0175 1708
Konto EUR:
PL02 1750 1019 0000 0000 0175 1727